Zburzenie Świątyni czyli słodki smak zemsty po latach.
Na podstawie:
The Destruction of the First Jerusalem Temple
Richard E. Friedman,
The University of Georgia
Było już o tym, że wśród ludów wywodzących się od Abrahama istniało surowe prawo zemsty. Czy możliwe jednak byłoby dokonanie zemsty po 12 (dwunastu) wiekach?
Wszyscy znamy historię o tym jak Ezaw sprzedał Jakubowi swoje pierworództwo (był jego starszym bliźniakiem) za miskę soczewicy, a co za tym idzie Jakub uzyskał błogosławieństwo Izaaka przysługujące pierworodnemu (ten wpływ kobiet na mężów - Jakub był ukochanym synem Rebeki). Tak więc od oszustwa Rebeki i Jakuba zaczyna się ta historia, Jakub bowiem został spadkobiercą obietnicy Abrahama. I Jakub musiał uciec przed zemstą Ezawa. Ezaw to protoplasta Edomitów, Jakub zaś Izraelitów.
Jakieś 12 wieków później nastąpiło zburzenie pierwszej Świątyni w Jerozolimie przez wojska babilońskiego króla Nabuchodonozora II w 587 lub 586 roku p.n.e. No właśnie tylko czy na pewno przez Chaldejczyków Świątynia została zburzona?
Opis zniszczenia pojawia się w czterech miejscach
2 Krl 25:9... :
9 Spalił świątynię Pańską, pałac królewski i wszystkie domy Jerozolimy - wszystkie wielkie domy spalił ogniem.
10 Całe zaś wojsko chaldejskie, które było z dowódcą straży przybocznej, zburzyło cały mur dokoła Jerozolimy.
Jr 52:13...:
13 i spalił świątynię Pańską i pałac królewski oraz wszystkie wielkie domy. 14 Całe zaś wojsko chaldejskie, które było z dowódcą straży przybocznej, zburzyło cały mur dokoła Jerozolimy.
Oba opisy są tożsame i pałac, i Świątynia, i mury zburzone.
2 Krn 36:19
19 Spalili też świątynię Bożą i zburzyli mury Jerozolimy, wszystkie jej pałace spalili ogniem i wzięli się do niszczenia wszystkich kosztownych sprzętów.
Ten tekst pomija pałac króla lecz Świątynia jest zniszczona
Jr 39:8
8 Chaldejczycy spalili nadto dom królewski oraz domy ludu, mury zaś Jerozolimy zburzyli.
Ta wersja pomija zburzenie Świątyni.
Czy kopista / kopiści mogli pominąć słowa >Boga i dom<?
Tak by poprawny wers brzmiał: ...spalili nadto dom Boga i dom królewski... . Teoretycznie tak, ale trudno uwierzyć by nikt nie zauważył pominięcia faktu zburzenia Świątyni. Ktoś jednak powinien. Byłoby to bowiem POMINIĘCIE nie pominięcie.
To otwiera drogę do kolejnej zagadki.
Zabójstwo namiestnika Godoliasza.
Jr 41 1....
jakiś czas potem Izmael z królewskiego rodu ze swoimi ludźmi zabijają Godoliasza oraz towarzyszących mu ludzi. Następnego dnia gdy nic się jeszcze nie wydało przyszło "osiemdziesięciu ludzi, z ogolonymi brodami, z rozdartymi szatami i z nacięciami na sobie, i z kadzidłem w ręku, aby przynieść je do domu Jahwe”.
Nasuwa się pytanie czy grupa pielgrzymów niosąca kadzidło w ofierze udałaby się do nieistniejącej już Świątyni?
I na koniec już Psalm 137:7
7 Przypomnij, Panie,
synom Edomu,
dzień Jeruzalem,
kiedy oni mówili: «Burzcie, burzcie -
aż do jej fundamentów!»
oraz 1 Ezdrasz 4:45 [z tym wersem księgi Ezdrasza miałem problem ze znalezieniem tekstu w języku polskim]
>You also have vowed to build up the temple, which the Edomites burned when
Judea was made desolate by the Chaldees. (1 Esdras 4:45)<
[Ślubowałeś również zbudować świątynię, którą spalili Edomici, gdy Judea została spustoszona przez Chaldejczyków.]
i z jakiego powodu Abdiasz w tyradzie przeciwko Edomowi umieścił zarzut:
Ab 1:10
10 Z powodu gwałtu
wobec brata twego, Jakuba,
okryje cię hańba
i wycięty zostaniesz na wieki.
i wyrok:
Ab 1:15-18
15 Albowiem bliski jest dzień Pański przeciwko wszystkim narodom.
Jak ty czyniłeś, tak będą postępować wobec ciebie:
[odpowiedzialność za] czyny twoje spadnie na twoją głowę.
16 Albowiem jak wy piliście na świętej mojej górze,
tak pić będą wszystkie narody bez wytchnienia;
i pić będą, i wyliżą do dna;
i będą, jak gdyby nie były.
17 Lecz na górze Syjon będzie ocalenie i będzie ona święta,
a dom Jakuba posiądzie tych, którzy go złupili.
18 I stanie się dom Jakuba ogniem,
a dom Józefa płomieniem,
dom zaś Ezawa słomą: i rozpalą się przeciwko nim, i pożrą ich,
a nie zostanie nawet szczątku z domu Ezawa -
gdyż Pan powiedział.
Babilończycy mieli powód, aby zniszczyć pałac króla Judy, który zbuntował się przeciwko nim. Mieli powód, aby zburzyć mury obronne Jerozolimy. Ale niekoniecznie mieli powód, aby zniszczyć Świątynię. Edom miał jednak długą historię wrogości z rodem Jakuba.
Mimo to uczeni zaprzeczają winie Edomitów. Niektórzy twierdzą, bez dowodów, że Żydzi z późniejszych okresów fałszywie twierdzili to z powodu swojej wrogości do Edomu. Niektórzy piszą, że Księgi Królewskie i Kroniki mówią, że byli to Chaldejczycy, „i ich świadectwo musi być z pewnością przestrzegane”. Niektórzy twierdzą, że brakuje dowodów archeologicznych.
Tyle zagadek z mnóstwem proponowanych rozwiązań lub jedno wyjaśnienie dla wszystkich. Powinniśmy wybrać najbardziej oszczędne rozwiązanie - to Edomici zniszczyli Świątynię. Trochę później, po tym, jak „Judea została spustoszona przez Chaldejczyków”.
tagi:
|
grzegorz-ksiazek |
17 listopada 2024 14:04 |
Komentarze:
![]() |
OjciecDyrektor @grzegorz-ksiazek |
17 listopada 2024 20:44 |
A Rzym zniszczył Żydom drugą świątynię z jakiej przyczyny?
|
grzegorz-ksiazek @OjciecDyrektor 17 listopada 2024 20:44 |
18 listopada 2024 08:58 |
Nie wiem, Wespazjana albo jego syna Tytusa Flawiusza bu trzeba zapytać.
Ale gdybym miał odpowiedzieć na takie pytanie, zgadywałbym że Rzymianie mieli dość problemów z Narodem Wybranym, chcieli mieć spokojne szlaki handlowe, a nie nieustające zarzewie wojny gdzieś na zadupiu Imperium. Wybrali więc rozwiązanie, które z ich punktu widzenia likwidowało całkowicie problem.
![]() |
OjciecDyrektor @grzegorz-ksiazek 18 listopada 2024 08:58 |
18 listopada 2024 09:05 |
To nie było zadupie imperium. Na zadupiu nie urządza się prowokacji, a potem eksterminacji....
|
grzegorz-ksiazek @OjciecDyrektor 18 listopada 2024 09:05 |
18 listopada 2024 09:26 |
OK
![]() |
OjciecDyrektor @grzegorz-ksiazek 18 listopada 2024 09:26 |
18 listopada 2024 10:44 |
Po prostu sla mnie ta zawziętość w niszczeniu świątyni przez Rzym świadczy o tym, że było drugie, o wiele poważniejsze dno. Już kiedyś w komentarzu swoim napomknąłem, że Żydzi byli dla Indii pośrednikiem i Rzym chciał tego pośrednika zlikwidować i przejąć handel na tym "zadupiu". A że to nie było zadupie świadczy choćby rola i znaczenie Palmyry, które w okresie ostrej walki o władzę nad IR stała się de facto niezależnym lokalnym mocarstwem, stawiającym opór atakom Partów/Persów, którzy też chcieli przejąć te "pustynne porty".